Vets MX des Nations Farleigh Castle 2016 “Team Netherlands VMCN”

Vets MX des Nations Farleigh Castle 2016 “Team Netherlands VMCN”

Afgelopen weekend werd op het legendarische circuit van Farleigh Castle in Engeland de Vets Motocross of Nations verreden. Op het gebied van Vintage motorcross is dit de grootste wedstrijd ter wereld. Elk jaar staan hier diverse ex. Wereldkampioenen en GP toppers van destijds en tegenwoordige tijd aan de start, in deze editie reden onder andere rijders als: John Dowd, Jeff Emig, Brian Jorgenson, Grant Langston, Kurt Nicoll, Doug Dubach, Jamie Dobb, Ryan Voase, Gordan Crockard, Ryan Hunt, Werner Dewitt, Jurgen van Nooten, Sven Breugelmans en Todd de Hoop.

 

In dit weekend rijden er totaal 10 klassen, met elk 60 man per klasse aan de start. Er wordt gereden in 8 individuele klassen (diverse Twinshock en EVO (pré 90) klassen en de Super-EVO klasse (Pré 97)), waar elke rijder voor zijn eigen resultaat rijdt, en tevens wordt er in 2 klassen (de zogenaamde Twinshock des Nations en EVO des Nations) als team gestreden voor een totaal resultaat.

 

Ook in de 2016 editie hebben er diverse rijders van de Nederlandse Vintage vereniging VMCN (Vintage Motocross Club Nederland) deelgenomen aan dit evenement. Er hebben 18 rijders gereden in de individuele klassen, en 4 rijders namen deel in het Nederlandse VMCN team in de EVO des Nations klasse. Het team heeft in deze editie een 9e plaats in de eindstand weten te behalen.

 Training

In de training worden maar 5 rondjes gereden, waarin je de baan moet verkennen en ook nog een tijd moet zetten welke de opstelling voor alle 4 de manches bepaald. Hierdoor waren alle 4 de rijders vroeg aanwezig in het parc-ferme, om zo snel mogelijk de baan op te kunnen. Het rijden in de training verliep zonder problemen, en zo werden de volgende tijden neergezet:

Martijn v/d Veen            = 23

Thomas Adriaanse          = 24

Bart van Dulmen             = 29

Richard van Drooge        = 41

 

1e Manche

10 minuten voor de eerste manche begon het met stortregenen, waardoor de baan in no-time veranderde in een grote modderpoel en het rijden erg moeilijk werd op de spekgladde klei ondergrond. Martijn had een goede start in de top 15, en kon zich gedurende de wedstrijd opwerken naar een 9e plek. Thomas, Bart en Richard hadden een mindere start, en moesten zich vanuit het achterveld terug naar voren werken. Richard wist nog terug te komen naar een 30e plek, en Bart wist na een klein schuivertje nog als 33e over de finish te komen. Thomas moest helaas al snel zijn bril afzetten en de pits inkomen voor een nieuwe bril, waardoor er helaas niet meer inzat dan een 41e plek.

Martijn v/d Veen            = 9

Richard van Drooge        = 30

Bart van Dulmen             = 33

Thomas Adriaanse          = 41

 

2e Manche

De zaterdag is het niet meer gestopt met regenen, waardoor de organisatie de 2e manche heeft afgelast omdat het te gevaarlijk was om te rijden.


3e Manche

Zondag was het gestopt met regenen, en de organisatie had heel veel werk verricht om de baan zo goed mogelijk te prepareren. De steile hellingen achter in het bos waren er helaas uitgehaald, omdat deze stukken te slecht en gevaarlijk waren om te gebruiken.

Martijn zat er opnieuw goed bij met de start, en kon wederom in de top 15 beginnen aan de wedstrijd. Na diverse gevechten met onder andere Gordan Crockard, Kurt Nicoll en Werner Dewitt wist Martijn op een 11e plaats over de finish te komen.

Thomas en Bart hadden een redelijke start, en konden rond de 30e plek aan de wedstrijd beginnen. Thomas zat direct goed in zijn ritme, en begon vanaf de eerste ronde plaatsen winst te boeken om vervolgens op een 23e plaats te finishen. Bart had de eerste 2 ronden wat moeite met de modderige baan, en kwam hierin nog een keertje naast de baan terecht. Na 3 ronden ging het rijden beter, en wist uiteindelijk nog naar voren te komen om achter Thomas op een 24e plaats te finishen.

Richard moest vanaf de tweede startrij beginnen, waardoor een goeie start er helaas niet in zat. Wel wist hij zich nog op te werken naar een 31e plek.

Martijn v/d Veen            = 11

Thomas Adriaanse          = 23

Bart van Dulmen             = 24

Richard van Drooge        = 31

4e Manche

De afgelopen jaren was het team op een 9e en 8e positie geëindigd, en na de 3e manche waren we volop in de running voor de 6e plaats in de eindstand. Hierdoor waren we allemaal gebrand op de laatste manche, om zo het beste resultaat voor het team ooit neer te zetten.

Martijn nam opnieuw een hele goede start, en kwam op een 7e plek uit de eerste bocht, helaas ging het in de 2e bocht mis voor hem en ging hij er heel hard af. Met als gevolg een gebroken middenhandsbeentje en een gekneusde schouder. Door het wegvallen van Martijn, was de hoop op de 6e plaats snel vergooid. Aan het begin was het Thomas en Richard die het voortouw namen rond de 30e plaats, met Bart daar een aantal plaatsen achter. Thomas en Richard wisten een aantal plaatsen winst te boeken en uiteindelijk strak achter elkaar op een 27e en 28e plaats over de finish te komen. Bart wist na 3 ronden in zijn ritme te komen, en een hele goede wedstrijd neer te zetten. Vanaf een 35e plaats wist hij Thomas en Richard te passeren, om vervolgens op een 24e plaats over de finish te komen.

Bart van Dulmen             = 24

Thomas Adriaanse          = 27

Richard van Drooge        = 28

Martijn v/d Veen            = DNF/60

Uiteindelijk kwamen we 17 punten tekort op de 6e plaats. Met een waarschijnlijke top 10 notering van Martijn in de laatste manche was dit mogelijk geweest, maar door het wegvallen hiervan moest het team genoegen nemen met een 9e plaats.

 

Individuele uitslag:

23e plaats = Martijn v/d Veen = 9 + 11 + 60 = 80 punten

24e plaats = Bart van Dulmen = 33 + 24 + 24 = 81 punten

29e plaats = Richard van Drooge = 30 + 31 + 28 = 89 punten

30e plaats = Thomas Adriaanse = 41 + 23 + 27 = 91 punten

Wij willen Martijn heel veel beterschap wensen met zijn herstel.

Wij willen voor deze wedstrijden graag nog onze sponsoren bedanken, die ervoor gezorgd hebben dat alles er zeer verzorgd bij stond, en de teamkleding en aankleding mogelijk gemaakt hebben:

 

WLM Design                         www.wlm-design.nl

Twin Air                               www.twinair.com

Fox Racing Nederland            www.foxhead.com

Hannamax Motorsport           www.hannamax.nl

VMX-Service                         www.vmx-service.eu

MXN Motocrossparts              www.mxn.nl

Wij willen hiervoor graag Wisja Lamers, Mark van den Bungelaar, Leo Brans, Han- en Natasja van den Oord, Jeroen Wijlens en Stef Willems heel erg bedanken dat zij dit voor ons mogelijk hebben gemaakt.

 

Scroll to top