Klassenindeling

De verschillende klassen bij de VMCN:


Classic 50cc

a) Rijders ouder dan 16 jaar
b) Bouwjaar vóór 1982.
c) Gewenste kleuren: nummerplaat geel, cijfers zwart.
d) Maximale cilinderinhoud 50cc, maximaal +3% afwijking toegestaan. Bij protest moet een rijder toestaan dat dit door de rijders commissie gecontroleerd kan worden door middel van een meting door het bougie gat.
e) Alleen het gebruik van origineel gevormde carters is toegestaan. Het pasvlak van de carters mag niet verbreed worden. De carters mogen aan de buitenkant niet bewerkt worden. Voor de meest gangbare motortypes zijn mallen aanwezig ter controle. Wanneer deze niet aanwezig zijn wordt terugverwezen naar punt 4.9.
f) Motoren dienen zuiger gestuurd te zijn, roterende inlaat of membraam is niet toegestaan.
g) Motoren dienen luchtgekoeld te zijn. Waterkoeling is alleen toegestaan bij originele watergekoelde cilinders uit die periode.
h) Het gebruik van moderne carburateurs is toegestaan tot een maximale doorlaat van 28 mm.
i) Acceleratiepompen en alle vormen van drukvulling zijn verboden. De gasschuif dient automatisch te sluiten als het gashendel wordt losgelaten.
j) Het rijwielgedeelte moet een origineel zijn van voor 1982 of een goed lijkende replica daarvan.
k) Alleen trommelremmen zijn toegestaan.
l) Diameter van de voorpoot is max. 35mm.


Classic 60+ / Classic 60- & Pre 78

De oorsprong van de cross nog steeds actief bij de VMCN!

Wie niet vreemd is met de cross zal bij het horen van o.a. de namen CZ, BSA, Bultaco of Triumph zeker een belletje gaan rinkelen. Elke motorcross liefhebber kent ze wel. Dat er anno 2024 nog steeds fanatiek zowel in Nederland als Europees gezien mee wordt gereden zal daarentegen niet bij iedereen bekend zijn. Hierbij toegelicht, onze “Classic 60+/60- klasse”, DE Classics binnen de classic motorcross! Daarnaast is per seizoen 2024 de Pre 78 klasse toegevoegd.

Classic 60-/60+

Al lang voordat de VMCN of zijn voorgangers werden opgericht werden er al incidenteel ‘Veteraan crossen’ georganiseerd met oude motoren. Zo werd er o.a. op 19 april 1980 in Hengelo (Gld) al een wedstrijd gehouden met 18 deelnemers waarvan 16 Nederlanders. Het zou vervolgens tot februari 1992 duren alvorens er een vereniging specifiek voor de classics zou worden opgericht, want in februari 1992 ontstond de vereniging ‘Dutch Pré 70 Classic Motocrossclub’. Deze zou uiteindelijk in 2014 samen met de Dutch Twinshock Vintage Motorcrossclub (DTS/VMC) opgaan in de VMCN.

De doelstelling van de VMCN is het in standhouden van Vintage (Classic) Motocross in Nederland. Daarbij kunnen de Classics in de vorm van de Classic 60+/60- klasse dus zeker niet bij ontbreken. In deze klasse wordt er gereden met motoren van vóór 1974.
Een mooie sneakpreview in beeld en geluid van deze klasse is te zien op ons Youtube kanaal:

De Classics kennen Europees gezien een eigen club in de vorm van de ECMO (European Classic Motorsport Organization) met een eigen CEC kampioenschap. Vanaf 2023 zijn zij een samenwerking aangegaan en worden er onder de noemer ECMX Cup een Europees kampioenschap verreden met jaarlijks +- 3 kampioenschapswedstrijden. Naast het solo CEC kampioenschap hebben ze ook ieder jaar een bijzonder evenement in de vorm van de CMCdN oftewel de Classic Motocross des Nations. Deze werd in 2023 in Lugnorre (Zwitserland) gereden en staat voor 2024 gepland in Sedlčany (Tsjechie).

Motoren korte veerweg bouwjaar vóór 1965
Motoren korte veerweg bouwjaar vóór 1974
a) Kleuren (in navolging ECMO-reglement) zijn gewenst;
Leeftijd 35+ nummerplaat zwart, cijfers wit
Leeftijd 50+ nummerplaat geel, cijfers zwart
Leeftijd 60+ nummerplaat wit, cijfers zwart
Leeftijd 66+ nummerplaat groen, cijfers wit
Leeftijd 70+ nummerplaat rood, cijfers wit
b) Motoren moeten origineel zijn en niet gemodificeerd. Replica’s en zelfbouw zijn toegestaan mits ze voldoen aan het reglement.
c) Alle motoren dienen voor en achter te zijn uitgerust met goed functionerende trommelremmen, kabelbediend of met een remstang. Hydraulische remmen en schijfremmen zijn niet toegestaan.
d) Alleen gevlochten spaakwielen zijn toegestaan.
e) Motor dient te zijn voorzien van drie nummerborden, een aan de voorzijde van de motor, een aan de linkerzijde en een aan de rechterzijde.
f) Veerweg vóór: maximaal 180 mm. Veerweg achter: maximaal 130 mm. Voorvork diameter max. 35 mm of origineel volgens fabriek. Geen up-site down.
g) Toegestaan zijn: 4-takt motoren: alleen 2 kleppen per cilinder. Uitzondering: Complete originele motoren. 2-takt motoren: zonder membraam/reed-valves. Pré 65: CZ-tweepijp met koppeling op de krukas, Husqvarna 250cc met geschroefd achterframe, BSA Victor B44 met ronde cilinder en originele cilinderkop met opzij gemonteerde carburateur, Metisse MK 3/3 A, Triumph en BSA twin-blokmotor, Cheney duplex frame voor pré unit motoren, Matchless G 85, Hedlund met Hedlund carters en JAWA-speedway motor (2 k). Pré 74: Rickman MK IV, BSA Victor B44 met vierkante cilinder, Cheney. BSA B50 is toegestaan bij Pré 70. Controle voor BSA: gemeten cilinderbouten c-c, B44 = 74mm. B50 = 80mm.


Twinshock 50+ / Twinshock 50-

a) Twin Shock 50- Rijders jonger dan 50 jaar / Twin Shock 50+ Rijders ouder dan 50 jaar
b) Kleuren zijn gewenst: 125 ccm3 : nummerplaat zwart, cijfers wit. 250 ccm3 : nummerplaat groen, cijfers wit. 500 ccm3 : nummerplaat geel, cijfers zwart. 4 takt: nummerplaat wit, cijfers zwart
c) Motoren dienen een minimale cilinderinhoud van 120 cc te hebben, minder is niet toegestaan.
d) Motoren dienen twee schokdempers op de achterbrug gemonteerd te hebben. Alleen plaatsing van de schokdempers op de achterbrug tussen het hart van het achterwiel en de buitenomtrek van de achterband voldoen. Andere schokbrekermontage is niet toegestaan. Uitzondering: De Kramer, Yamaha en overige merken origineel uitgevoerd met een zogenoemde “Cantilever” veersysteem kunnen dispensatie verkrijgen op deze regel. (Dus géén link systemen als de “Pro-link”, “Full-Floater”, “Uni-track”, “Pro-Lever”, “Mono cross”, etc.). Bij twijfel beslist het bestuur.
e) Motoren dienen luchtgekoeld te zijn, andere vorm van koeling is niet toegestaan.
f) Motoren dienen voorzien te zijn van trommelremmen, schijfremmen zijn niet toegestaan.
g) Motoren dienen voorzien te zijn van een traditionele telescoopvork, up-side-down vorken zijn niet toegestaan.
h) Er wordt gestreefd om alleen motoren in originele staat aan de start toe te laten. Indien omgebouwde motoren voldoen aan het reglement, wordt deelname aan een wedstrijd niet geweigerd.


Super EVO (Pre 97) Open

a) Rijders ouder dan 16 jaar
b) Motoren met bouwjaar vóór 1997
c) Kleuren zijn gewenst; 250 ccm3 : nummerplaat groen, cijfers wit. 500 ccm3 : nummerplaat geel, cijfers zwart. 4 takt: nummerplaat wit, cijfers zwart
d) Motoren dienen een minimale cilinderinhoud van 120 cc te hebben, minder is niet toegestaan.
e) Motoren dienen geproduceerd te zijn in de jaren t/m modeljaar 1996
f) Motoren dienen alleen voorzien zijn van de originele onderdelen of van de accessoires die ook in deze jaren voor iedereen en tegen een redelijke prijs verkrijgbaar waren.
g) Diameter van de binnenpoot van de voorvork is maximaal 46mm, tenzij origineel vanaf fabriek anders uitgevoerd.

Super EVO (Pre 97) 125cc

a) Rijders ouder dan 13 jaar
b) Motoren met bouwjaar vóór 1997
c) Kleuren zijn gewenst; 125 ccm3 : nummerplaat zwart, cijfers wit.
d) Motoren dienen een minimale cilinderinhoud van 120 cc te hebben, minder is niet toegestaan.
e) Maximale cilinderinhoud 125cc, maximaal +3% afwijking toegestaan. Bij protest moet een rijder toestaan dat dit door de rijders commissie gecontroleerd kan worden door middel van een meting door het bougie gat.
f) Motoren dienen geproduceerd te zijn in de jaren t/m modeljaar 1996.
g) Motoren dienen alleen voorzien zijn van de originele onderdelen of van de accessoires die ook in deze jaren voor iedereen en tegen een redelijke prijs verkrijgbaar waren.
h) Diameter van de binnenpoot van de voorvork is maximaal 46mm, tenzij origineel vanaf fabriek anders uitgevoerd.

Super EVO (Pre 97) 40+

a) Rijders ouder dan 40 jaar
b) Motoren met bouwjaar vóór 1997
c) Kleuren zijn gewenst;
125 ccm3 : nummerplaat zwart, cijfers wit. 250 ccm3 : nummerplaat groen, cijfers wit. 500 ccm3 : nummerplaat geel, cijfers zwart. 4 takt: nummerplaat wit, cijfers zwart
d) Motoren dienen een minimale cilinderinhoud van 120 cc te hebben, minder is niet toegestaan.
e) Motoren dienen geproduceerd te zijn in de jaren t/m modeljaar 1996
f) Motoren dienen alleen voorzien zijn van de originele onderdelen of van de accessoires die ook in deze jaren voor iedereen en tegen een redelijke prijs verkrijgbaar waren.
g) Diameter van de binnenpoot van de voorvork is maximaal 46mm, tenzij origineel vanaf fabriek anders uitgevoerd.

Scroll to top