VMCN-LID IN BEELD #1 GEERT BREEMER

GeertBreemer
Geert Breemer – Kampioen VMCN Classic 50cc 2016 & 2019

Hoe lang rijd je al bij de VMCN (of één van de voorlopers) en in welke klasse(n)?
Ik weet het niet precies denk 2004. Het was nog DTS en had een RM500 waar ik mee reed, echter was er geen klasse voor deze motoren omdat die maar 1 schokker heeft achter, en ombouwen vindt ik niks. Hij hoort te zijn zoals die was. Je mocht toen buiten mededingen meedoen bij de twinshock klasse. Aangezien dit dezelfde motoren zijn waar ze nu 2 schokkers in bouwen. Het jaar hierna (2005) begonnen ze met de pre88 klasse, nou daar kon ik mooi bij met m’n RM500. Zo is het dus begonnen, je raad het al, 1e jaar paar races meegedaan elke keer podium. Ik dacht motor opnieuw opbouwen en we gaan voor de titel, echter alleen maar achtervolgt door pech. 🙁

Toen na een jaar of 2 werd de klasse omgeturnd naar pre90 en werd me duidelijk dat de 500 achterhaald was om mee te doen voor de prijzen. Dus besloten om een 250 te bouwen van 89. Dat werd een witte chesterfield Suzuki. Ging gelijk goed altijd lekker voorin en zou daar kampioen in worden het 1e jaar, echter door mechanische pech niet geworden. Dacht dat m’n concurrent Mark Homan toen de titel pakte. Jaar daarna nieuwe kansen nieuwe prijzen, echter in Hummelo toen een dikke crash einde seizoen zwaar rugletsel, sleutelbeen stuk en afgescheurd van borstbeen. Jaren daarna opnieuw gestart en een soort revalidatie jaar van gemaakt zonder ellende, geloof 4e totaal in de eindstand. Echter daarna was er nog de laatste NK voor de Classic 50cc in Lochem klein dacht 2012, en heb die toen meegedaan met m’n 50cc die ik al had. Ik reed er mee op de grasbaan voor de fun. Volgens mij won ik die wedstrijd daar en zo had ik besloten dit een tijdje te gaan doen, vanaf 2013 tot nu dus.

Met welke motor(s) rijd je?
Begonnen met: Suzuki RM500 bj. 1985 (2004 t/m 2009)
Daarna: Suzuki RM250 bj. 1989 (2010 t/m 2012)
Daarna He-Ja Sachs 50cc bj. 1979 (2013 tm 2020.)
Tussendoor nog op m’n RM250 twinshock (bj. 1980) maar door volle kalender bijna niet meer te combineren.

De motors van Geert in beeld:

Meer over de He-Ja Sachs 50cc
Zoals al vermeld in het artikel over de Classic motorcross in de onlangs verschenen Noppennieuws #2-2020 zijn de pk’s bijna verdubbeld ook bij onze Sachs. Echter kost dit veel energie en testwerk. Vindt maar eens een tuner/partij die zich daarin wil mengen. Deze hebben we gelukkig gevonden in Hoogeveen bij de gebroeders Salomons (S&S Tuning), ook actief lid in de Classic 50cc klasse. Zonder deze mannen hadden we nu niks gehad en zeker geen titels.

Daarbij hebben we nog een klein probleem met onze Sachs en dat is de tuning. We moeten altijd de strijd aangaan met het merendeel Kreidlers en enkele Zundapps. Als die Kreidler mannen weer iets nieuws hebben duurt dat een half jaar en dan hebben de concurrenten het allemaal. Bij een Sachs heb je dat niet, net allemaal anders dan een Kreidler. Maar goed het blijft een spelletje, en dat neemt niet weg dat er fanatiek getuned en gestreden wordt om de titel.

He-Ja Sachs-TechnischeGegevens

Historie van de He-Ja Sachs 50cc
Heja is een Nederlands historisch merk van motorfietsen.
De bedrijfsnaam was: HE-JA Motors, Nieuwerbrug
Henk Jager was een Nederlandse framebouwer en tuner die in de 60-er jaren is begonnen toen hij zelf nog enduro’s (betrouwbaarheidsritten) reed. De 1e He-Ja crosser dateert van 1971 toen nog onder de naam Batavus. De eerdere modellen beschikten over luchtgekoelde blokjes waarna in 1976 de overstap is gemaakt op waterkoeling. In 1979 is het laatste model ontwikkeld en dat is de He-Ja Sachs 50cc waar Geert nu mee rijdt.


Mijn He-Ja Sachs wordt getuned door S&S. Naast tuning hebben zij ook een winkel met ruime keuze en verschillende webshops voor alle brommers (naast Sachs ook bijv. voor Zundapp en Kreidler) en motoren.
Daarnaast is er bij S&S in december ook een jaarlijkse “Testdag” welbekend in de wijde omgeving. Iedereen met een Kreidler, Zundapp of…..wat dan ook met 2 wielen is welkom op deze dag om te zien hoeveel vermogen zijn tweewieler op de testbank heeft.

Op welke leeftijd ben je begonnen met motorcrossen?
Jaartje of 6 denk ik, op een automaatje. Was toen nog niet zo als vandaag de dag.

Waar en wanneer was je eerste wedstrijd? Hoe ging het? En je eerste VMCN wedstrijd?
1e race was denk ik in 1995 op een Kawasaki 80cc van ’90 in Rutten.
1e VMCN race was in 2004.

Afgelopen jaar ben je voor de 2e keer kampioen geworden bij de Classic 50cc klasse. Hoe heb je dit seizoen beleefd?
Op zich wel goed, had niet verwacht dat ik de titel nog ging halen aangezien Peter Janssen (#14) erg ver voor stond qua punten.

Kunnen we jou niet ook een beetje de Jeffrey Herlings van de Classic 50cc klasse noemen? Je hebt nu 2 kampioenschappen in de pocket maar dit hadden er net zo goed ook 4 kunnen zijn? In 2018 stond je in de zomerstop aan de leiding, maar ging het goed mis tijdens de 50cc Nations wedstrijd in Frankrijk waarbij je zwaar geblesseerd raakte. In 2015 streed je tot en met de laatste wedstrijd voor de titel met Bart de Rooij en Rob Teunissen, maar kreeg je materiaalpech in de laatste manche waardoor je de titel op 2 punten mis liep?
Inderdaad dat sowieso maar niet alleen van de 50cc. Mijn hele cross carrière is wel een beetje vallen en opstaan. De teller had al zeker op 5 kunnen staan whaha.

Over de Classic 50cc Nations gesproken, hoeveel jaar heb je deze tot en met 2018 al samen met mede VMCN-leden Johan Kistemaker en Richard van Drooge achter elkaar weten te winnen? Jammer dat jullie deze mooie serie niet hebben kunnen voortzetten doordat de wedstrijd in 2019 niet door is gegaan.
Dit hebben we vanaf 2013 gedaan met Team NL. 5x nu. Echter is die niet verreden met deze samenstelling in 2015 i.v.m. blessures en in 2019 i.v.m. vergunning problemen inderdaad.

Je zit zelf ook in de organisatie van de Classic 50cc Nations. Hebben jullie gezien de huidige situatie al een beslissing genomen over het wel/niet doorgaan van de wedstrijd op 4/5 juli?
Nee hebben we nog niet contact over gehad, maar het lijkt erop dat alles wordt gecanceld helaas i.v.m. corona.

Je vader Anne Breemer is ook actief in de Classic 50cc klasse. Hoe is het om samen met je vader in dezelfde klasse te rijden? Is er ooit strijd of laat hij je gewoon voorbij gaan?
Haha klopt het virus moet ergens vandaan komen hé, hartstikke leuk toch! Er zijn niet zoveel mensen die dit kunnen beamen en we hebben zeker strijd. Van start af moet ik vaak mijn meerdere erkennen, aangezien dit zijn specialiteit is vanuit de grasbaansport.

Naast je vader is ook je broertje Hans actief in de motorcross. Afgelopen jaar hebben we hem zelfs kunnen zien in een uitzending van MX Inside (inmiddels Moto Inside) waarbij onze voorzitter Bart van Dulmen ook aanwezig was. Gaan we hem ook nog eens actief zien bijvoorbeeld in de Classic 50cc klasse?
Haha dat gaat niet gebeuren, zodra er 2 schokkers achterin zitten komt die er niet op.

Wie van de familie Breemer is de meest complete motorcrosser? Je vader Anne, je broertje Hans of toch jijzelf?
Dat is toch m’n vader Anne. Hij is goed in meerdere disciplines motorsport en kan zich op alle vlakken goed uiten.

Rijd je liever op harde banen zoals Geldermalsen/Neerijnen of op lossere banen zoals Alphen/Boekel?
Nee dat maakt me niet uit, het is juist de uitdaging om op alle banen goed te zijn hé.

Welke baan waar je met de VMCN hebt gereden is je favoriet en bij welke baan kom je liever niet meer?
De mooiste is toch Rhenen met de hoogte verschillen. Bij Hummelo heb ik gemengde gevoelens, maar dat hoort er allemaal bij hé.

Welke baan zou je graag in de toekomst op de VMCN kalender zien verschijnen?
Oude GP banen, zoals Markelo, Varsseveld, Oss. Gewone banen zoals Lelystad is goed te doen voor alle renners. Er zijn zoveel banen in NL dat lukt je nooit in 1 kalender, je moet keuzes maken. Wat me wel opvalt is, dat we steeds meer races met de Classic 50cc krijgen. Dit betreurt mij aangezien het een dure klasse is om alles draaiend te houden. Ben bang dat dit ten koste gaat van de deelnemers. Alleen de 1e 10 maken geen wedstrijd en je hebt ook die andere 30 nodig voor een vol hek.

Wat zou je verder nog aan alle VMCN leden mee willen geven?
Have fun en geniet van alles zonder haat. Er zijn teveel mensen die niet realiseren hoeveel werk er gedaan word achter de schermen voordat we ergens kunnen crossen. Dit mag zeker meer worden gewaardeerd.

Bronnen:
He-Ja Motortechnics | Wikipedia | Classic 50cc Movies | 50cc Classic Motorcross | Hans Gerritsen

Scroll to top